Разработанные уроки по английскому языку. Методическая разработка урока английского языка «Успешные люди. Требования к урокам по английскому языку

Разработка уроков по английскому языку должна включать в себя систематизированную подготовку учащихся, направленную на развитие навыков устной речи, осмысленное употребление необходимых грамматических конструкций и использование активной лексики учащихся.

Требования к урокам по английскому языку

Разработка уроков английского должна отвечать следующим требованиям:

  • логичность;
  • четкое следование структуре урока;
  • использование наглядных материалов и пособий в целях лучшего усвоения материала.

Пример разработки урока по английскому

Рассмотрим конспект урока — разработка уроков по английскому языку на тему Great Britain (Велиобритания).

Цели данного урока по теме Great Britain:

Способствование формированию коммуникативной компетенции учащихся, запоминанию лексических единиц по теме «Великобритания», воспитание интернационализма и содействие развитию мыслительных процессов у учащихся.

Задачи урока:

  • Способствовать употреблению лексики предыдущих занятий
  • Расширение знаний о Великобритании
  • Развитие языковой догадки
  • Практика работы со словарем и другими наглядными пособиями

План урока:

  • Организационный момент.
  • Приветствие.

— Good afternoon, children! Sit down, please.

— What date is it today?

— What’s the weather like today? Is it cold/ frosty/sunny/rainy etc?

  • Фонетическая зарядка, языковая разминка.

Звуки [t] — [d], [w] — [v], [r] — [l]: foot – food, wet – vet, train – blame. Произношение слов hello, window, vain и т.д., обращая внимание на правильную артикуляцию звуков.

  • Прочтение учителем стихотворения вместе с учениками. Разбор грамматических явлений, встречающихся в нем.
  • Проверка домашней работы (устная часть).
  • Введение в тему занятия.

Today we are going to talk about Great Britain and its famous places.

What do you know about England?

What cities of the country do you know?

What can you tell about them?

Преподаватель излагает тему при помощи мультимедийной презентации. Затем ученики рассказывают (на русском языке), что нового они узнали о стране изучаемого языка.

Работа с печатным материалом (текстом).

Тренировка произношения географических названий, чтение и перевод текста по цепочке, выполнение заданий и упражнений к прочтенному тексту (по теме урока).

Упражнения к тексту:

Before reading activities:

А) Look at the pictures and try to answer the questions. What is the text about? What problems does it face?

Б) Work with the active vocabulary of the text.

While reading activities:

«True or False».

Данное задание предполагает разложение учениками предложений на две группы.

Парная работа с разрезным материалом на совмещение начала и конца предложения.

Заполнение пропусков в предложениях.

Ответы на вопросы по тексту.

Кроссворд. Найти географические названия.

Подведение итогов занятия.

Обобщение материала, ответы на вопросы учеников и проверка качества усвоения ими пройденного материала с помощью тестов, проверочных работ и заданий для самостоятельного выполнения.

Выставление оценок.

Кроме того, разработка уроков по английскому языку подразумевает дальнейшую самостоятельную работу учеников дома в целях закрепления пройденного на занятиях материала. В качестве домашнего задания по теме Great Britain можно использовать наглядный и раздаточный материал, составление карточек для одноклассников и сочинения на пройденную тему.

Урок английского языка, 8 кл. УМК: Биболетова М.З.

Тема урока : Famous and Successful People. The key of success . (Знаменитые и успешные люди. Ключ к успеху.))

Задачи урока:

1.Познакомить учащихся с активной лексикой по теме.

2. Практиковать учащихся в умении:

Делать краткие сообщения о людях, достигших много путем собственных усилий (У. Дисней, Мать Тереза)

Выражать свое отношение к прочитанному.

Использовать изученные грамматические структуры для построения микровысказываний.

Работать в группах

Формировать представления о культурных особенностях страны, своего края, познакомить с известными людьми нашего края.

Ход урока:

I. Начало:

Morning, boys and girls! I’m glad to see you. How are you? I hope everybody is all right. You are in a good mood. We have a lot of guests today. Say “Hello” to them. Nice to meet you! Let’s start our lesson. (Everything will be all right, wont it?)

Look at the pictures! Do you know what these people are? Well, this is G. Clooney, Mother Teresa, S. Mikhalkov , E. Plyuschenko.

What is the theme (topic) of our lesson? Right! “ Famous and Successful People. The key of success.”

What is the aim? This is the key. What is this key of? (Объявить цели после того как учащиеся выразили предположения)

Do you know that «Success is a vehicle which moves on a wheel called “Hard work” but the journey is impossible without fuel called “Self-confidence”». What do you think of it? Share your opinions.

II. Фонетическая зарядка:

Pay attention to the active vocabulary:

to set goals/ aims - ставить цели

to achieve the goal/aim - добиваться цели

to succeed in - преуспеть в чем-либо

ambitious - целеустремленный

own efforts - собственные (свои) усилия

shares something - делиться чем-либо

a famous compatriot - знаменитый земляк

III .Основной этап:

1.We have been discussing this topic for three lessons and I suppose that you have some conclusions (thoughts) about a person who is successful. Read the statements “A successful person is a person..” and say: Agree (+) or disagree (-)? Prove your opinion.

1.There are a lot of famous and successful people in the world. We have mentioned some of them: О . London, I.Rodnina, Walt Disney, Mother Teresa. Could you tell us about some of them? (Монологические высказывания ) . Thank you. Don’t worry! All the others will have an opportunity to tell us about them next lesson.

Ex. 11 p.97 Answer the questions!

Match the parts of the sentences.

4.Watch a video “Some steps to become successful”.

The task:

Try to understand the main idea of the film.

Be able to name the steps to success. (Discussing)

5. Work in small groups. “The key of success.” (True and wrong statements. Chose only those statements that are steps to success.

Be creative and inventive!

Do what you love and do it with love.

Believe in yourself!

Believe that things you do are good.

Work hard!

Never give up! Try, try and try!

Set the goals and achieve them!

Believe somebody is going to hand you success on a plate.

Education isn’t important.

It is unimportant to do your best every day.

(Защита мини проекта)

5. Look! Do you know these people? Who are they? What are they?

Home task: Write 5-7 sentences about a successful person of our town/region/.

Ex 2 ,p.110 Translate from Russia into English.

Рефлексия ! What is your mood? Show it using magnets and these smiles.

Разработка открытого урока

по английскому языку

для 7 класса

Books in our life

Задачи урока :

Обучающие – развивать у учащихся речевые умения аудирования и говорения (в монологической и диалогической форме); познакомить с новой лексикой по теме; обучать умению читать с полным пониманием.

Воспитательные – воспитывать у учащихся интерес к изучению английского языка; формировать культуру чтения, интерес и любовь учащихся к книгам.

Развивающие – развивать воображение, навыки письма, логическое мышление.

Оборудование: проектор, экран, карточки с заданиями, ноутбук

Ход урока:

    Приветствие. Организационный момент.

    Речевая зарядка

Describe an orange.

Say the first letters of the alphabet backwards.

Name the colors of the rainbow.

Describe the difference between an elephant and a cat.

Name mass media you know. What are the advantages/disadvantages of …?

Can we say that books are media, too?

III. Сообщение темы . Постановка задач урока

T: Today we are going to speak about one of the most wonderful things in the world. Well , try to guess what it is !

    Фонетическая зарядка

T: Look at the screen and read the rhyme and guess.

It has no mouth but speaks.

It is not a tree but it has leaves.

It is not alive but it can be a good friend

Right ! It is a book

(Учащиеся повторяют за учителем, индивидуально)

    Работа с лексикой.

T: A wise man said, “Life without books is as tree without leaves”. How can we understand this quotation?

I’m sure that if we don’t have books in our life, it will be as boring and gloomy as trees in autumn.

Now let us grow our “book tree” and put on leaves on it. (На листья, которые прикрепляются к дереву, написаны слова, обозначающие литературные жанры)

a detective story – детектив;

a historical story (novel) - исторический роман;

an adventure story – приключение;

a fairy tale – сказка;

science fiction – научнаяфантастика;

a horror story – ужастик;

a biography (an autobiography) – (авто) биография;

poetry – поэзия;

a myth – миф;

an encyclopedia – энциклопедия;

a dictionary - словарь

(Учащиеся отрабатывают лексику, произносят за учителем, индивидуально)

What kind of stories do you enjoy most?

P.: I prefer reading …

VI. Монологическое высказывание учащихся

What book would you recommend us to read?

I would recommend the book ...

Was written by ...

It is ...

It is about ...

The story is set ...

The main characters in the book are …

I particularly love reading it because …

VII .Аудирование текстов с целью закрепления лексики

T: Now let’s have a guessing game. Listen to the beginnings of different kinds of stories and try to guess what story it is, and why you think so. (Учащиеся слушают начало текстов и определяют, к какому жанру он принадлежит)

1. It was a dark and foggy night. We drove and drove. At midnight, just as we thought we were lost, we saw a light behind some trees. As we got nearer, we could see a house. It looked deserted, abandoned. We knocked on the heavy, wooden door. It opened slowly. A tall man dressed entirely in black stood there. "Good evening", he said in a slow, deep voice. "I"ve been expecting you".

2. We were traveling through deep space at the speed of light. Sud­denly, the spaceship slowed down and immediately the system came into view. A bright star with twenty or more planets. One of these would be our new home, five light years from our own galaxy.

3. The man lay on the ground next to a white van. There was no doubt. He was dead. I quickly looked in the pockets of his jacket - some money; a handkerchief and a theatre ticket with a Chicago phone number written on it. Three murders in three weeks and the victims all killed in the same way.

5. Once upon a time, a long, long time ago, there lived a beautiful prin­cess. She was an only child and her father and mother, the king and queen, loved her very much. One day, an old woman came to the castle. When she saw the princess, she smiled and laughed in a strange and horrible way.

    horror story;

    science fiction;

    detective story;

    fairy tale.

VIII. Работа в парах

T: Now, imagine, please, that you are reporters, who have been asked to do research about the books people prefer to read. Ask each other questions.

(«Карусель».

Способ работы: пары сменного состава.

Описание материала: вопросы записываются на доске. По мере смены партнеров (лучше после второй пары) вопросы по одному стираются с доски. Ученикам заранее дать установку на запоминание вопросов, чтобы они могли сами без опоры их задавать.

Порядок работы: дети сидят парами на двух рядах, внешние ряды остаются на местах,

а внутренние меняют партнеров по часовой стрелке на одну парту вперед или назад.

Учитель сидит у первой парты и слушает рассказы.)

    What types of books are you fond of reading?

    How many books do you read a month?

    Have your read any books in English?

    What was the last book you read?

В конце работы один учащийся может подвести итоги опроса.

IX . Устные высказывания учащихся. Согласие/несогласие.

1. Reading makes a full man. (Francis Bacon).

2. All books are divisible into two classes: the book of hour, and the book of all time. (John Ruskin).

3. Reading is to the mind what exercise is to the body. (Richard Steele).

X . Домашнее задание.

Учить новые слова

Найти цитаты о книгах, чтении (сайты Интернет: , )

XI .Самооценка учащихся

Description of achievement

Level reached

poor

fair

good

excellent

I can read and understand

quotations of famous people.

I can understand what people say about books.

I can express my opinion on books I read

I can answer the interviewer"s ques­tions and be an interviewer myself.

I know genres of books

XII. Подведениеитоговурока.

T: I’d like to know your opinions about our lesson. Try and express your ideas.

Give a noun as the name of our lesson’s theme

Name two adjectives about …

Name three verbs

Give four adverbs or a sentence about your attitude to the theme

Give a synonym to the first word

Выполнил: Толмачев Никита

Тема: «Shopping for everything»

Цель урока: формирование умений и навыков в устной речи, аудировании и чтении. Коммуникативная компетенция в современном ее понимании предусматривает формирование межкультурного взаимодействия. В наше время именно эта цель является наиболее востребованной любыми категориями учащихся, студентов, изучающих иностранные языки, и способствует социокультурному развитию школьников средствами иностранного языка.

Задачи урока:

    Сформировать у обучающихся чувства языка, развивать языковую догадку.

    Поспособствовать развитию навыков самовыражения; способствовать формированию словесно-логического мышления.

    Научить понимать на слух основное содержание текста, построенном на знакомом материале;

    Научить описывать картинку;

    Познакомить учащихся с названиями емкостей для продуктов;

    Научить восстанавливать текст, вставляя пропущенные слова;

    Научить составлять рассказ.

Методы: формирование сознания.

Форма: рассказ, объяснение.

Приемы: проверка умений и навыков монологической речи, слушание, повторение, чтение материала самостоятельно.

Методическое оснащение урока:

    Компьютер;

    Обучающая компьютерная программа “Enjoy Listening and Playing” к УМК М.З. Биболетова, О.А. Денисенко, Н.Н. Трубанева «Английский с удовольствием» / “Enjoy English” для 4 класса (раздел 6, упр. 24, 25);

    Оформленная доска;

    Аудиозапись песни “Happy Birthday to you”;

    Картинки продуктов;

    Карточки по рефлексии;

    Учебник, рабочая тетрадь.

Пояснительная записка

Образовательная цель урока продолжает работу по социокультурному развитию школьников средствами иностранного языка с опорой на социокультурные знания и умения, которые учащиеся приобрели на более ранних этапах обучения. Предложенный материал урока не только дает основные сведения об изучаемой стране, но и обеспечивает углубление социокультурных знаний учащихся в этой области.

Реализация поставленных целей и задач позволяет повысить уровень знаний, умений и навыков учащихся, способствует развитию их мировоззрения и повышению уровня учебной мотивации.

Работа с предложенным материалом на уроке позволяет наиболее полно учесть интересы, склонности, способности учащихся, предоставляет возможность реализации личностно ориентированного развития в области филологических знаний. Процесс обучения в течение всего урока предусматривает использование различных приемов обучения, современных ТСО, наглядности, в том числе Интернета, компьютера, большого количества дополнительной литературы, что делает урок интересным и будет способствовать повышению уровня учебной мотивации у школьников.

План урока:

    Приветствие и организационный момент.

    Фонетическая и речевая зарядка (повторение слов - названий продуктов).

    Аудирование текста.

    Физкультминутка.

    Работа над новой лексикой.

    Работа с текстом.

    Песня “Happy Birthday”.

    Составление рассказа.

    Подведение итогов урока. Оценки.

    Объяснение домашнего задания.

    Рефлексия.

    Окончание урока.

Разделы: Иностранные языки

  1. Развитие предметной, коммуникативной, кросскультурной компетентностей,
  2. Развитие умений и навыков устной и письменной речи,
  3. Развитие умений и навыков аудирования,
  4. Развитие умений и навыков чтения.
  • Активизация лексики по теме: телевидение,
  • Введение новой лексики по теме: пресса (газеты и журналы).

Используемые методы:

  • коммуникативный;
  • интерактивный;
  • использования средств компьютера.

Образовательные технологии:

  • технология мультимедиа презентаций;
  • технология диалогового общения;
  • информационно-коммуникационная технология.

Оборудование:

  • компьютер;
  • мультимедиа проектор;
  • интерактивная доска;
  • раздаточный материал; (Приложение 1 , Приложение 2 , Приложение 3)
  • Учебник по английскому языку для 9 класса общеобразовательных учреждений / В.П.Кузовлев, Н.М. Лапа, Э.Ш. Перегудова и др., изд. М.: Просвещение, 2006г;
  • Аутентичное электронное учебное пособие Oxford Word Skills: Learn and practice English vocabulary. Basic: for elementary and pre-intermediate learners/ OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2008 с CD-ROM;
  • словарь Longman Essential Activator / LONGMAN, 1997
  • "New Timesavers for English Teachers" и "Timesaver For Real! English in Everyday Situations" / MARY GLASGOW MAGAZINES, 2004;
  • "Developing Communication Skills In English", О.Г. Беспалова, Санкт-Петербург, СМИО Пресс, 2008г.
  • английские газеты и журналы
  • таблички с новой лексикой и иллюстрации по теме на магнитной школьной доске.

Ход урока

  • Организационный момент

Hello, everybody! Glad to see you all here. I"m Tatiana Mikhailovna. I"m going to teach you English today. We are going to speak about the MEDIA, to train the material you have already learnt and to learn some new material on this topic. By the way, can you explain the meaning of the words MASS MEDIA?

  • Let us consult the English Dictionary: Longman Essential Activator . I have prepared some copies for you. Try to find the word "the media", (p. 518) (учащиеся зачитывают определение в словаре). Учитель добавляет: We can now add the INTERNET here. Well, Mass media, that is press, radio, television and the Internet , have become an inseparable part of our everyday life. Of course, they have changed greatly during the recent years. TV has become the most efficient means of forming public opinion and source of information . As far as I know, you have learnt a lot about television. So, let us review the vocabulary.
  • Look at the pictures and match them to the words (New Timesavers for English Teachers / MARY GLASGOW MAGAZINES, 2004/ p. 56). После того, как учащиеся ответят, на экране в презентации появляются правильные Ответы.
  • And now we"ll take another copy - p. 47. Here are the names of some different kinds of TV programmes. Read each definition and put the letters in the correct order to make the names of the programme. Number 1 is done for you. Вновь на экране появляются Ответы.
  • What words and expressions can we use to speak about our favourite programs? (Учебник по английскому языку для 9 класса общеобразовательных учреждений / В.П.Кузовлев, Н.М. Лапа, Э.Ш. Перегудова и др., изд. М.: Просвещение, 2006г./p. 76

Let" review some of them: from your textbook:названия телепередач

(documentaries, feature films discussions, interviews plays, serials, operas pop/rock music concerts comedies, police series sports, news, cartoons game/quiz/talk shows:), слова и выражения, для рассказа о них (creative, entertainment, informative, specialized, clever, children"s, funny, live, serious, educational, lovely, political;

It is the story of/about/on .... The story centres on ..., It is set in ..., The main characters of ... ,

The story line is ..., The acting is (pretty) good ..., It"s good in the way it shows:;

  • it deals with the lives of ... people.
  • it gives you an opportunity to phone in.
  • it offers dancing and singing competitions and quizzes.
  • it is with fun and game we can take part in.
  • it combines live music and interviews with famous people.
  • it is hosted by well-known TV presenters.
  • it features all kinds of music.
  • it keeps you informed about the rest of the world.
  • it helps to escape from boring school life/stress/problems.
  • on "..." people talk about, play, sing live, win prizes, ...
  • it is a mixture of ...)
  • To review the active vocabulary, let"s read a short text about TV programmes. Pay attention to the way people speak about their favourite programmes. Then try to speak yourselves.(Текст читают учащиеся по-очереди вслух).

MY FAVOURITE TV PROGRAMME

Many people watch TV at leisure. One can choose the programme one likes best. Those who like music can listen to various concerts. Sport fans can watch football or hockey matches. Television extends our knowledge about the world in which we live. Millions of people can see different lands, new plants, unusual animals and birds, mountains and valleys.

My favourite TV programme is one made by Dmitriy Krylov. It is a weekly programme. It is broadcast on Sunday . This programme is very popular in our country. They show many historical places, tell interesting facts about different countries and cities, broadcast interviews with famous people. I like this programme and try not to miss it.

I prefer to watch youth programmes such as "While Everybody"s at Home" on Sunday and "The Morning Star". In addition I like to see interesting films. They might be feature, adventure, scientific, horror, cartoon and other films. I enjoy seeing Walt Disney"s cartoons.
Now and then I like to see cognitive programmes". "What? Where? When? ", "Brain-ring". They are enjoyable and entertaining programmes.

  • And now I"d like to find out what TV programs you prefer. Please, stand up! Imagine you are journalists. Come up to your classmates and ask them some questions, for example

What TV programs do you like? Why?

Then you will come back to your seats. Some of you will report about the preferences of your classmates.

Lena says she likes news programs, because they keep you informed about the rest of the world.

Or: Dima says he likes (prefers) game shows, because "..." people talk, play, sing live, win prizes in them: (На экране появляется образец выполнения задания)

Now, you are welcome!

1-2 минуты учащиеся задают вопросы друг другу. Затем возвращаются на места. Спрашиваю 3-4 человек.

  • Now, have a look at the interactive board. We are going to train some more useful words (учебное пособие Oxford Word Skills: Learn and practice English vocabulary. Basic: for elementary and pre-intermediate learners/ OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2008 с CD-ROM / p. 53 I can talk about the media)
    1. listen and say:
    2. listen and click
    3. choose the correct answer
    4. listen and read
    5. listen and drag the words to the correct spaces
    6. complete the text

(к доске вызываю учащихся, они сами выполняют упражнения на интерактивной доске)

  • We have trained a lot. And now let us try to speak about press. What do we usually call by the word PRESS?

Yes, of cause, we mean newspapers and magazines. Sometimes we misuse the word "magazine". We should know that there are "magazines" and there are also "journals".

  • Look up the definition of the word "journal" in the Longman Essential Activator
  • , p. 518

A "journal" is a serious magazine on a particular subject, containing articles by university teachers, scientists, doctors etc.

"The British Medical Journal" :

A magazine is a large, thin book with a paper cover, often printed on shiny paper, which contains stories, articles, photographs, and some times also news.

(См. кадры презентации и иллюстрации, таблички со словами на школьной доске)

(Демонстрирую образцы английских журналов и газет, привезенных из Англии)

  • Here is a text about the PRESS. Read it and answer the questions, given after it.

To learn more about the British PRESS, read the next text. (информативное чтение )

Mass media, that is press, radio and television, have become an inseparable part of our everyday life. Of course, they have changed greatly during the recent years. TV has become the most efficient means of forming public opinion and source of information. Radio broadcasts a lot of entertaining programmes for all tastes and ages. But the greatest variety of everything we still find in newspapers and magazines.

When we speak about press in Great Britain, we must say that practically every Englishman begins his day with reading a newspaper. There are two types of newspapers in Great Britain. The Qualities are aimed at educated middle-class and professional people. They are large in size and they lay emphasis on detailed coverage of national and international news, political comment, cultural events and the world of finance. The major Qualities are The Daily Telegraph, The Times, The Independent and The Guardian. The Daily Telegraph has a circulation of one million copies. They are not owned by political parties. However, they are usually politically biased. The Guardian is fairly left wing, while The Times and The Daily Telegraph are right wing.

The popular papers or Tabloids are aimed at non-intellectual mass readership. They are smaller in size, but their circulation is much greater. News stories and articles are short, the coverage of serious news is limited. The emphasis is on pictures, entertainment, personalities and crime stories. The language is very colloquial and sensational. The photographers of these newspapers are usually called paparazzi, for they are unscrupulous in their obsession to get a sensational picture. The major Tabloids are The Sun, The Daily Mirror, The Daily Mail, The Daily Express and some others. The largest of them all, The Sun, has a circulation of more than 4 million.

Those papers mentioned above are daily newspapers. But there are also Sunday newspapers. They are larger than dailies because people have more time to read and they cost more. Many have colour supplements. Naturally, there are both tabloids and qualities.

  1. What are the main types of the British newspapers?
  2. What are The Qualities like?
  3. What are the popular papers or Tabloids like?

So, try to remember the new words: PRESS, The Qualities or broadsheets, The popular papers or Tabloids

  • In your textbooks you have ex.3 on page 80. READ, please, will you? (учащиеся знакомятся с содержанием упражнения, которое им предстоит выполнить дома - см. приложение "К домашнему заданию")
  • At HOME make up a table of two columns. And write what is typical of each of the newspapers given in the exercise. (Образец выполнения задания появляется на экране)

The Popular Papers Or Tabloids

contain political, industrial and cultural news

contain sensational stories

Thank you for the lesson. And now I"d like to know your opinion concerning the lesson.

Here are some cards. Please, write plusses where choose (+) (Учащимся предлагается выразить свое отношение к уроку и самим оценить свою работу на уроке)

I like the lesson I don"t like the lesson The lesson was interesting I have learnt something new The lesson was boring

My mark for the lesson

Thank you! My best regards to you. Bye!

error: